BMW R65 1987

 

Wegens verkoop was deze gemotoriseerde tweewieler aan de beurt voor een Full Detail.

Het is weer eens wat anders als een auto en een leuke uitdaging gezien de bouwjaar en niet onbelangrijk de staat van het voertuig. Na een dagje afkoelen in de garage was het plan om de het hele apparaat uitgebreid te gaan wassen met de gebruikelijke emmers en tuinslang. Aangezien ik niet in het bezit ben van een motor rijbewijs had ik korte instructies gekregen van de eigenaar hoe de je de motor op de krik moet zetten. Ik zette de garagedeur open, ging heel stoer op de motor zitten en duwde hem voorzichtig van de standaard. Na wat onbalans stond ik dan uiteindelijk op twee voeten met een motorfiets tussen mijn benen. Ik ben toen voorzichtig stapjes achteruit gaan doen om zo de motor naar buiten te rollen. Toen ik eenmaal buiten stond moest deze vanzelfsprekend weer op de standaard. Hier kwam ik erachter dat de standaard voor mij aan de verkeerde kant zat waardoor het voor mij onmogelijk was deze te gebruiken. Daar stond ik dan alleen op straat met een zware motor tussen mijn benen. De ene motorrijdende buurman was niet thuis en de andere staat altijd buiten behalve op dit cruciale moment, Aanbellen kon niet want ik kon geen kant op. Toch maar proberen of het mij ging lukken om de standaard te gebruiken, Helaas zonder resultaat. Uiteindelijk met hulp van moeders de motor weer naar binnen gereden en op die vervloekte standaard gezet. Die motor gaat de komende twee weken geen kant meer op!

 

 

Na deze ellende was het eindelijk tijd om te gaan wassen, gelukkig kan dit ook redelijk binnen gebeuren helaas zonder al te veel spoelwater te gebruiken maar ja, liever iets dan niets…

 

Met een emmer auto shampoo, diverse borstels, allesreinigers en velgenreinigers motor toch schoon gekregen. Helaas zaten er op de diverse motorblok en ophangingsdelen nog vele vette en vieze plekken. Die ben ik maar te lijf gegaan met agressievere middelen en oude doeken.

Helaas zijn de velgen niet meer cosmetisch te redden en moeten hier andere middelen aan te pas komen. Maar schoon zijn ze.

Alle gespoten delen werden nog snel even gekleid om zo schoon mogelijk te gaan polijsten.

De klei was nog verrassend schoon na afloop. 

 

De volgende dag was het tijd om de chrome delen weer te laten glimmen, hiervoor moesten wel even de zijkoffers aan de kant om hier goed bij te kunnen. Met Sonax Chrome polish en een oude doek lekker aan de gang gegaan en een uurtje later stond dit als een vlag een op een modderschuit, maar dat komt wel goed. Het zadel werd nog even schoongemaakt met de juiste producten om dit op te volgen met een paar behandelingen van lederconditioner.

 

 

 

Nu was het tijd om de meest in het oog springende delen van de motor op te knappen, de zwart gespoten brandstoftank en het voorspatbord. Hier een is een aantal uur in gaan zitten om de wetlook weer terug te krijgen. Tevens is het windscherm meegepakt om hier weer helder doorheen te kijken.

 

 

 

Tijd voor de finishing touch, het kersje op de welbekende taart werd aangebrachte in de vorm van een synthetische wax oftewel een paint sealant. En alle plastic delen zijn een aantal keer behandeld met een daarvoor bestemde dressing om hier weer rijke newlook te verkrijgen.

Helaas geen buitenshots maar wel schiterrend resultaat

 

 

Gebruikte producten:

 

Adams car Shampoo

Chemical Guys All Clean+

Chemical Guys Wheel & rim cleaner

carpro Iron-X

Adams detail brush

Wheel woolies

Alubright metal deoxidiser

Jet laq non paint lacquer

Dodo juice born slippy

Poorboy’s world clay

Monello Mezzo

Monello Inizio

Poorboy’s world ex-p sealant

Carpro perl coat