Ruiten Reinigen
Je ruiten zijn zeer belangrijk, ze zorgen ervoor dat er geen rijwind naar binnenkomt met de daarbij behorende vliegjes en opspattende steentjes, daarnaast houden ze het interieur aangenaam door het klimaat binnen dan wel buiten te houden.
Maar we vergeten nog iets…. Oh ja! We moeten er ook nog doorheen kijken, ook niet erg onbelangrijk voor je eigen veiligheid en die van anderen. Met die wetenschap is het van groot belang om hier extra aandacht aan te besteden, tijd voor wat tekst en uitleg.
Benodigdheden:
- Ruitenreiniger
liefst eentje speciaal voor auto’s, deze hebben vaak geen ammonia of alcohol als ingrediënt. Deze soorten kunnen vaak voor vreemde luchten in het interieur zorgen en niet weg te krijgen vlekken op exterieurdelen en dashboardonderdelen. Tevens kunnen ze vreemde dingen doen met (achteraf) gemonteerde blinderingsfolie.
- Meerdere doeken
Het liefst microvezel van het type wafelstructuur
- (optioneel) een ruitensealant.
Producten zoals Rain-X, Adams Glass Sealant of PAEC Car filmer, hiermee wax als het ware je ruiten waardoor deze langer schoon blijven, bijkomend voordeel: in de regen bij snelheden boven 70-80 km/u glijd de neerslag over ruiten en kan je je wisser dus gewoon uitzetten. Dan gaan deze ook weer langer mee.
Het moeilijkste bij ruiten is om deze streep loos schoon te krijgen. Tevens wil je nog weleens een plekje vergeten, zeker bij de binnenkant van de voorruit. Hier volgen er een paar tips hoe mij dit lukt.
Zorg ervoor dat de auto uit de volle zon staat. Als het achter glas een aangenaam temperatuurtje is, is het al veel te warm. Houd minstens twee het liefst drie, en als het moet meer doeken bij de hand.
Door de doeken in vieren te vouwen heb je acht effectieve zijde die je kan gebruiken van de doek.
Een doek is je werkdoek, de tweede je uitpoetsdoek en derde voor de laatste vergeten strepen.
Door regelmatig van zijde en doek te veranderen zorg je ervoor dat je het vuil van de ruiten haalt en zo niet over je ruiten blijft smeren. Op deze manier worden ze echt schoon.
Hoe je volgorde precies is mag je natuurlijk helemaal zelf weten, ik begin bij de buitenkant beginnend bij het voorruit en ga zo de hele auto rond om vervolgens de binnenkant te doen. De buitenzijde van de ruiten kan je onderspuiten met je favoriete ruitenreiniger mits dit nodig is. Anders kan je een pufje of twee op je werkdoek spuiten en op deze manier te werk gaan, dat is een stuk vriendelijker voor je portemonnee. Met je doek trek je omtrek van de te behandelen ruit en kleur je de rest van de ruit als het ware in. Gebruik hierbij rechte lijnen en zorg dat je geen plekje overslaat. Deze zijde van doek is nu gebruikt en is klaar voor vandaag. De uitpoetsdoek gebruik je direct erna op de zelfde manier en de gebruikte zijde hiervan mag van zijn welverdiende rust genieten naast de gebruikte zijde van de werkdoek. Gebruik voor elke ruit een schone zijde van de juiste doek. Mocht alle zijden gebruikt zijn pak dan een schone doek.
Het lastigste is om de binnenkant van de voorruit te doen, zeker aan bestuurderszijde..
En trucje hiervoor is om op de passagiersstoel te gaan zitten als het moet op je knieën, om vervolgens te leunend met je linkerhand op de bestuurdersstoel te hangen.
Nu kan je met je rechterhand je doek op je handpalm houden en je hand naar buiten te draaien.
Als je dit goed doet kan je in deze positie in de verste hoeken komen van je voorruit.
De laatste stap van het schoonmaakgedeelte is je werk controleren en met je derde doek met een pufje ruitenreiniger de laatste vergeten plekjes en strepen weghalen.
Het kerstje op de taart is een ruitensealant, dat is een product is wat je het beste kan omschrijven als wax voor je ruiten. Dit betekent dat je ruiten heel glad worden daarmee dus vuil en voornamelijk regendruppels over je ruit glijden wat als voordeel heeft bij hogere snelheden je je ruitenwisser gewoon uit kan zetten.
Volg hiervoor de gebruiksaanwijzingen van het product wat je gebruik, om een idee te krijgen kijk even bij mijn review van PAEC Car Filmer.