Interieur
Ik zorg er altijd voor dat het interieur van de auto schoon is, hoe goor de buitenkant ook is je zit nou eenmaal in je auto dus dat moet gewoon netjes en schoon zijn.
Zie onderstaand krantenartikel van 27 april 2011
Het gemiddelde auto-interieur bevat ongeveer 700 schadelijke bacteriën, op een wc-bril krioelen er slechts 80 per 2,5 vierkante centimeter. Dat ontdekten onderzoekers in Londen.
Van de bestuurders eet 42% regelmatig achter het stuur, hierdoor lopen ze onbewust heel wat risico's op het krijgen van gezondheidsproblemen. Een derde van de bestuurders maakt de binnenkant van zijn auto een keer per jaar schoon, 10% doet dit nooit.
Volgens wetenschappers is de kofferbak het vuilste onderdeel, er krioelen op elke vierkante centimeter ongeveer 1000 bacteriën. De bacillus cereus, een bacterie die voedselvergiftiging kan veroorzaken en onder meer in rijst, pasta en aardappelen zit, kwam het vaakst voor.
Broedplaats
Professor Ron Cutler: 'De meeste bacteriën veroorzaken geen gezondheidsproblemen, maar in sommige auto's vonden we verschillende potentieel gevaarlijke bacteriesoorten. De meeste mensen maken hun huis schoon, maar verwaarlozen daarentegen hun auto. Sommige van hen lijken wel in een vuilnisbak rond te rijden. Het is de perfecte broedplaats voor bacteriën, zeker wanneer je in je auto eet en er dingen in laat rondslingeren.'
Bron: www.ad.nl
Mijn auto krijgt 1 a 2 keer per jaar een grote schoonmaakbeurt van binnen.
Eerst wordt de auto compleet uitgezogen waarbij er geen gaten en kieren worden vergeten.
Daarna worden er met diverse bekledingsborstels en perslucht al het vastzittend vuil in de vloerbedekking, matten en stoelbekledingen los te krijgen, gevolgd door weer een stofzuigbeurt.
Nu is het tijd om de bekledingen zelf te reinigen, dit wordt gedaan met een extractor oftewel een tapijtreiniger. Dit is een speciale stofzuiger die vloeistoffen met hoge zuigkracht uit bekledingen kan zuigen. Voor het zover is wordt de bekleding besproeit met een bekledingsreiniger en in geborsteld met diverse jawel borstels. Vervolgens word de vervuiling met de extractor en schoon heet water uit de bekleding gezogen, door deze laatste handeling een paar keer te herhaling ‘spoel’ je als het ware de bekleding helemaal schoon.
Door het gebruik van de extractor haal je ook bijvoorbeeld koffievlekken uit bekledingen en is het mogelijk om rooklucht te verminderen.
Lederen stoelen krijgen een andere behandeling, leder is namelijk een dierlijk product en moet ook als zodanig behandeld worden. Met een aparte reiniger en een zachte borstel worden deze schoongemaakt en vervolgens met een lederconditioner in gemasseerd. Hierdoor krijgt het leder weer een matte nieuwlook en wordt uitdroging en dus scheuren voorkomen.
Dan zijn de ruiten aan de beurt maar dat is een apart onderwerp.
Het dashboard en de deurpanelen worden zeker niet vergeten.
Deze worden schoongemaakt met een allesreiniger speciaal voor de auto met behulp van diverse interieurborstels en microvezeldoeken. De bedieningsorganen krijgen een speciale behandeling, vaak zijn deze van andere materialen en we willen natuurlijk niet dan deze gevaarlijk glad kunnen worden door het gebruik van de verkeerde middelen.
Daarna word al het plastic gevoed met een daarvoor bestemd product om deze weer als nieuw eruit te laten zien, dit gaat gepaard met een aangenaam geurtje wat heel wat anders is als een luchtverfrisser of nog erger… een Wunderbaum.
Zodra de bekleding droog is van de extractiebehandeling wordt deze na behandeld met zogenaamde fabric guard om de vezels af te sluiten zodat de stof water en vuilafstotende eigenschappen krijgen waardoor deze langer schoon blijven, een dikke plus hiervan is dat je er een gaaf bij-effect krijgt van beading op je bekleding.
Om alles netjes te houden haal ik regelmatig even een stofzuiger, borstel of doek door mijn interieur om zo de boel netjes en belangrijker schoon te houden.